tag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post93015418726139531..comments2015-03-17T06:20:52.852-07:00Comments on Ajatuksia muuttuvista oppimisympäristöistä: Pelillisyys opetuksessa, esimerkkinä ValopeliJohannahttp://www.blogger.com/profile/09678169865630061110noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-28793331089951974062015-01-30T01:58:37.708-08:002015-01-30T01:58:37.708-08:00Muuttuvat oppimisympäristöt kurssilla varhaiskasva...Muuttuvat oppimisympäristöt kurssilla varhaiskasvatuksen näkökulma muuttuviin oppimisympäristöihin on jäänyt mielestäni taka-alalle. Itse varhaiskasvattaja olen tietenkin kiinnostunut asiasta varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Alle kouluikäisten mediakasvatuksesta tulee pakollista. Uuteen opetussuunnitelmaan on kirjattu, että esiopetuksessa lapsille tulee opettaa monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologista osaamista viimeistään vuonna 2016. Opetussuunnitelmaan mukaan lasten kanssa pitää esimerkiksi tutustua erilaisiin laitteisiin, palveluihin ja peleihin.<br />Aiheeseen liittyen, suosittelen lukeman uutisen osoitteessa http://yle.fi/uutiset/uudistus_tuo_tabletit_ja_tietokoneet_eskariin_pikkulasten_mediakasvatus_on_pian_pakollista/7765358. Tämä todistaa sen, että myös varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöt ovat muuttuvia.Lindahttps://www.blogger.com/profile/07964267475570921329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-44941985702911958092015-01-27T05:38:55.127-08:002015-01-27T05:38:55.127-08:00Samaa mieltä!Samaa mieltä!SallaPhttps://www.blogger.com/profile/14442418399760899621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-21821362079322424372015-01-27T05:17:58.899-08:002015-01-27T05:17:58.899-08:00Pelillisyys on kyllä tärkeä osa opskelua. Silti pe...Pelillisyys on kyllä tärkeä osa opskelua. Silti pelillisyys ei saisi olla kouluissa vain sen itsensä takia, vaan sen olisi palveltava oppimisen tavoitteita. Sisältö, jota olisi tarkoitus opiskella, voi helposti hukkua pelin varjoon. Esimerkiksi eläinmuisipelissä, jossa pareina on kaksi samalaista kuvaa pelaaja voi pelata peliä ajattelematta sitä mikä eläin kuvissa esiintyy. Näin eläinten tunnistaminen ja oppiminen jää olemattomaksi. Toisaalta pelistä saa opettavaisemman, jos parin toinen kortti on eläimen kuva ja toinen eläimen nimi kirjoitettuna. Näin peliä ei voi pelata, jos ei tunnista eläintä. Eli peli itsessään ei ole itseisarvo, vaan pelin täytyy olla pedagogisesti hyvin suunniteltu. Opettajan tehtäväksi jääkin pelien valikointi oikeaan asiayhteyteen ja tilanteeseen. Johannahttps://www.blogger.com/profile/09678169865630061110noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-80899219003393063612015-01-26T06:42:36.648-08:002015-01-26T06:42:36.648-08:00Luulisin, että kaikkein kriittisimmin Valopeliin s...Luulisin, että kaikkein kriittisimmin Valopeliin suhtautuivat liikunnan hyvin lajikeskeisesti hahmottavat opettaja. Itse laiskan liikkujan näkökulmasta katsottuna pelillisyys ja tarina varmastikin motivoivat juuri sellaisia lapsia, joilla muuten on vaikeuksia innostua koululiikunnan kilpailuelementeistä. Jokaiselle jotakin. Omana tavoitteenani sitten joskus koulussa on tutustuttaa oppilaat mahdollisimman moneen erilaiseen liikuntamuotoon ja näin auttaa heitä löytämään oma lajinsa, josta he nauttivat. Tekniikkaharjoituksista ei ole mitään iloa, jos lapsi ei innostu käyttämään taitojaan liikuntatuntien ulkopuolella.<br /><br />Ylipäätään pelillisyys kaikissa kouluaineissa on minusta erittäin tärkeä elementti. Se "huijaa" lapset harjoittelemaan leikin varjolla muuten ehkä huonosti motivoivia taitoja. Toki peleissä on yleensä kilpailuelementti mukana, mutta esim. monissa tietokonepeleissä kilpaillaan omaa itseä vastaan ja sitäpaitsi kilpailuasetelma motivoi puolestaan sitten tietynlaisia oppilaita. Mobiili- ja tietokonepeleissä hyvää on lisäksi se, että oppilaat oppivat käyttämään laitteita myös ns. hyödylliseen eivätkä vain yksinkertaiseen nettiselailuun. Kaikilla vanhemmilla ei myöskään ole varaa hankkia esim. tablettia kotiin, jolloin koulun on mahdollisuus auttaa lasta pääsemään mukaan kavereidensa juttuihin. SallaPhttps://www.blogger.com/profile/14442418399760899621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-55543550375649714652015-01-25T01:19:39.551-08:002015-01-25T01:19:39.551-08:00Mun mielestä toi valopeli sai kanssa turhan suuren...Mun mielestä toi valopeli sai kanssa turhan suuren kritiikin luennolla. Eihän sen tarkoitus ollut korvata koko koululiikuntaa, vaan olla yksi osa sitä. Samalla lailla esimerkiksi musiikin opetukseen voidaan ostaa vahvistimet, mutta ei se tarkoita sitä, että koko musiikin opetus olisi sitten pelkästään vahvistimien kanssa työskentelyä, vaan vain yksi osa opetusta. Valopeli tuo mielestäni hienon lisän liikuntaan ja kuten lyhyestä videostakin huomasi, lapset oli ihan innoissaan. Ja mikä parasta, leikin kautta lapset pääsivät liikkumaan lähes huomaamattaan. Valopeli on siis vain yksi hieno lisä liikuntaan, josta voivat nauttia myös ne lapset, joiden mielestä liikunta ei ole niin mukavaa ja he eivät ehkä pärjää muuten liikunassa. Valopelin kautta kaikki saavat varmasti onnistumisen kokemuksia ja ryhmässä toimimisen riemua ja iloa. En ihan täysin ymmärtänyt, miksi niin moni opiskelija näki valopelin niin kriittisesti. Tosin jokaisella meillähän saa olla omat mielipiteet, Minusta valopeli oli kuitekin hieno ja sitä saisi varmasti kehitettyä vielä eteenpäin niin, että lapset pääsevät itse tekemään tarinoita, ääniä, musiikkia jne. Ja kuten Sallakin kirjoitti, niin leikin elementit takaisin lasten arkielämään myös koulussa, kyllä!!!!Lindahttps://www.blogger.com/profile/07964267475570921329noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2285870873293995552.post-33553270756318013592015-01-24T06:54:42.774-08:002015-01-24T06:54:42.774-08:00Lisätietoja Valopelistä saat Yrjänäisen ym. (2014)...Lisätietoja Valopelistä saat Yrjänäisen ym. (2014) artikkelista Opettaja ja älykäs valo- ja ääniteknologia liikuntatunnilla, joka on julkaistu teoksessa Krokfors ym. (2014) Oppiminen pelissä. Pelit pelillisuus ja leikillisyys opetuksessa. Kaupallisempaa lisätietoa löytyy myös laitetta myyvän Multisensen nettisivuilta (http://fin.multisense.fi/tuotteet-palvelut/). SallaPhttps://www.blogger.com/profile/14442418399760899621noreply@blogger.com