sunnuntai 25. tammikuuta 2015

MOOC-kurssiin tutustuminen

MOOC-kursseja järjestää mm. edX, Udacity, Udemy, MOOC.fi, Elidemy ja Coursera. Meidän lukupiiri tutustui Coursera-sivuston kautta luokanopettajien ajanhallintaa  käsittelevään kurssiin. Rekisteröidyimme kurssille, päästäksemme näkemään kurssin sisällön. Rekisteröityminen oli todella yksinkertaistan ja kyseinen kurssi on ilmainen ja aina auki. Kurssi sisältää kuusi kokonaisuutta, jotka voi suorittaa joko kaikki yhteen menoon tai yksi kokonaisuus kerrallaan, niinkuin kurssia videolla esittelevä nainen suosittelee. Kurssimateriaalina on videoita sekä pohdintatehtäviä ja valmistamateriaalia apuna opettajan suunnittelutyöhön ja ajanhallintaan.

 Ensimmäinen jakso on kurssin esittelyä. Seuraavassa jaksossa laaditaan viikkosuunnitelma seuraaville 5-7 päivälle.  Aluksi esitellään yleisesti viikkosuunnitelman tekoa,  muiden opettajien esimerkkejä heidän viikkosuunnitelmistaan ja lopuksi laaditaan oma suunnitelma käyttäen apuna valmiita pohjia.

Kolmannella jaksolla esitellään videoiden avulla, kuinka rakentaa monipuolinen ja toimiva kalenteri ja lopuksi tehdään oma kalenteri. Kalenterin tekoon on taas saatavilla valmiit pohjat. Neljännellä jaksolla esitellään taas videoiden avulla kuinka tehdä itselle toimiva versio "To-Do lististä" ja lopuksi tehdään taas oma "To-Do list" käyttäen apuna valmista pohjaa. Viidennessä jaksossa kerrotaan videoiden avulla, kuinka käyttää yhdessä kaikkea aiemmin tehtyä, eli viikkosuunnitelmaa, kalenteria ja "To-Do listaa". Viimeisessä jaksossa on koottu yhteen kaikki valmiit pohjat suunnitteluja varten, sekä opettajien videoita, joissa he kertovat omista kalentereistaan ja niiden käytöstä.

Tämä kurssi rakentuu askel askeleelta siihen, että opettaja saa laadittua itselleen toimivan systeemin suunnitteluun ja ajankäyttöön. Valmiit materiaalit ja selkeät ohjeet, tekävät kurssista hyvin toimivan ja konkreettisen. Yksinkertainen kurssi, valmiit materiaalit ja konkreettinen hyöty. Suosittelen tutustumaan.

2 kommenttia:

  1. Jännitäävä huomio kursseja selatessa oli, että ainakin suomalaisista kursseista suurin liittyi tietotekniikkaan, koodaamiseen ja muuhun tekniseen aihepiiriin. Itselle heräsi ajatus siitä, onko eesimerkiksi koodaamiseen liittyvät kurssit helpompi järjestää ja toteuttaa MOOC:in kaltaisissa oppimisympäristöissä kuin esimerkiksi meidän kasvatustieteen kurssit? Opiskelutyyli informaatiotieteiden yksikössä on ainakin oman kokemukseni mukaan hyvin erilainen verrattuna kasvatustieteen yksikköön. Humanistiset tieteet ja niihin liittyvä opiskelu pohjautuvat keskustelulle, pohdinnalle, vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen. Esimerkiksi matematiikan opiskelu taas puolestaan tiettyjen asiasisältöjen oppimiseen ja ymmärtämiseen. Ehkä nämä muun muassa matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen kurssisisällöt on helpompi sisällyttää MOOCin kaltaisiin oppimisympäristöihin. Niiden saavuttamista on myös helpompi arvioida; opiskelija joko osaa tai ei osaa tehdä annettuja tehtäviä. Kasvatustieteissä osaamisen raja on häilyvämpi ja näin ollen kasvatustieteeseen liittyvien kurssien järjesätminen MOOC-ympäristöissä voi olla haastavampaa.

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista